• ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 
ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1

Po ostatnich zmianach w ustawie o doręczeniach elektronicznych, które weszły w życie 19 grudnia 2023 r., termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo KRS, tj.:

  • firmy, które zarejestrują działalność w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, a w KRS - po dniu określonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji, będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji firm,

 

  • firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie: firmy z rejestru KRS - w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji, natomiast firmy z rejestru CEIDG - do 30 września 2026 roku.

 

Co to są e-Doręczenia

 

e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

Możesz wysłać i odebrać elektroniczny „list polecony” każdego dnia, o dowolnej porze, z dowolnego miejsca, za pomocą różnych narzędzi (komputera, tabletu, smartfona).

Firmy zarejestrowane w CEIDG oraz w KRS korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl.

Adres do e-Doręczeń twojej firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.

e-Doręczenia dają ci gwarancję:

  • jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
  • tajemnicy korespondencji
  • niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
  • dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
  • dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
  • możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.

 

Kto musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń

 

Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG i w KRS.

Poza firmami jednoosobowymi i spółkami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.

Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego.

Dotyczy to:

  • adwokata
  • radcy prawnego
  • doradcy podatkowego
  • doradcy restrukturyzacyjnego
  • rzecznika patentowego
  • notariusza.

Pamiętaj! Do 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.

Termin, od którego administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami, określi Minister Cyfryzacji w komunikacie.

Będzie to jednak nie wcześniej niż 30 marca 2024 roku i nie później niż 1 stycznia 2025 roku.

Kto może założyć skrzynkę do e-Doręczeń na Biznes.gov.pl

Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov.pl składają tylko firmy. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.


  • Jeśli założysz skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, powinieneś założyć kolejną dla swojej firmy – jako przedsiębiorca.
  • Jeśli prowadzisz firmę jako adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy albo notariusz, oprócz adresu dla swojej firmy musisz mieć adres do e-Doręczeń związany z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego.

W tych przypadkach nie możesz posługiwać się tą samą skrzynką.


Skorzystaj z e-usługi na Biznes.gov.pl, jeśli chcesz utworzyć adres do e-Doręczeń dla:

  • przedsiębiorcy zarejestrowanego w CEIDG
  • spółki jawnej
  • spółki komandytowej
  • spółki komandytowo-akcyjnej
  • spółki partnerskiej
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
  • spółki akcyjnej
  • prostej spółki akcyjnej
  • spółki europejskiej
  • spółdzielni
  • spółdzielni europejskiej
  • samorządu zawodowego podmiotów gospodarczych
  • towarzystwa reasekuracji wzajemnej
  • towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych
  • europejskiego zgrupowania interesów gospodarczych
  • głównego oddziału zagranicznego zakładu reasekuracji
  • głównego oddziału zagranicznego zakładu ubezpieczeń
  • innej osoby prawnej wykonującej działalność gospodarczą, wpisanej do rejestru przedsiębiorców
  • oddziału zagranicznego przedsiębiorcy.

Uwaga! Jeśli chcesz utworzyć adres do e-Doręczeń dla przedstawiciela zawodu zaufania publicznego, złóż wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl.

Przedstawiciele zawodów zaufania korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.

 

Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-Doręczeń

 

Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo KRS:

  • firmy, które zarejestrują działalność w CEIDG od 1 stycznia 2025 roku, a w KRS - po dniu określonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji, będą zakładać skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji firm
  • firmy, które powstały przed tymi datami, muszą złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń w określonym terminie:

    • firmy z rejestru KRS – w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji
    • firmy z rejestru CEIDG – do 30 września 2026 roku.

Uwaga! Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami w terminie określonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji.

Termin ten nie będzie wcześniejszy niż 30 marca 2024 roku i późniejszy niż 1 stycznia 2025 roku.


Nawet jeśli przepisy dają ci sporo czasu na złożenie skrzynki do e-Doręczeń, nie musisz czekać. Możesz to zrobić już dziś.

ZŁÓŻ WNIOSEK

 

CEIDG

kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń

jak to zrobić

przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024

do 30.09.2026

przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025

od 1.01.2025

 


Przykład

Firma Pani Aldony zastała zarejestrowana w CEIDG 1 stycznia 2016 roku. Pani Aldona musi założyć adres do e-Doręczeń do 30 września 2026 roku. Może to zrobić składając wniosek o zmianę wpisu w CEIDG lub wniosek o założenie skrzynki do e-doręczeń.


 

KRS

kiedy trzeba mieć adres do e-Doręczeń

jak to zrobić

przedsiębiorcy zarejestrowani przed dniem określonym w komunikacie Ministra Cyfryzacji

(nie wcześniej niż 30 marca 2024 i nie później niż 1 stycznia 2025)

w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji

przedsiębiorcy (spółki) rejestrujący się od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji

od dnia określonego w Komunikacie Ministra Cyfryzacji

  • poprzez serwis Ministerstwa Sprawiedliwości

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE

 

źródło: www.biznes.gov.pl

 

źródło: www.biznes.gov.pl

Warszawa